2. SUNNUNTAI PÄÄSIÄISESTÄ 2000

Joh 21:15-19


Pietari Jeesuksen tentissä. Tämä kertomus on aina suunnattomasti viehättänyt Raama- tun lukijoita. Voi sanoa, että tämä vaihe oli täysin välttämätön, jotta Pietarista olisi tullut se, mitä hänestä sitten alkuseurakunnan aikana tuli. Pitkäperjantain jälkeen Pietari on alamaissa, masentunut, koska oli kolme kertaa kieltänyt tuntevansa Jeesuksen. Pietarin masennus ei vie häntä epätoivoon, vaan hengelliseen kasvamiseen. Hän saa kokea saavansa kaiken täysin anteeksi. Uudelleen aloittamisen mahdollisuus oli olemassa. Kieltäminen ei ollutkaan kaatanut kaikkea. Näin hyvä Jeesus oli hänelle.

Jeesus teki Pietarille yksinkertaisen ja tutkivan kysymyksen. Me papit puhumme
joskus alkutekstistä, jolla tarkoitetaan kreikankielistä muotoa. Tämän kertomuken
ymmärtämiselle alkutekstin tuntemisella on hyvin tärkeä merkitys, sillä
suomenkielinen asu ei pysty välittämään kaikkea sitä, mitä Pietarin ja Jeesuksen
keskusteluun sisältyi.

Ensimmäisellä kerralla Jeesus kysyy, rakastaako Pietari Häntä enemmän kuin
muut opetuslapset. Tässä vaiheessa tulee esiin vielä se vanha Pietari, sillä hän
vastaa myöntävästi, rakastavansa Jeesusta enemmän kuin muut opetuslapset. Yksi
sana Pietarin vastauksessa osoittaa kuitenkin, että jotakin oli muuttunut hänen
kohdallaan. Kreikankielessä on useampia rakkautta merkitseviä sanoja ja niiden
käyttö kertoo, minkälaisesta rakastamisesta on kyse. 

Kun Jeesus kysyy Pietarin rakkauden perään, Hän käyttää kaikkein voimakkainta
rakkautta -merkitsevää sanaa eli "agapaoo". Tätä sanaa käytetään yleensä puhuttaessa
Jumalan rakkaudesta. Ennen ristiinnaulitsemista Pietari oli luvannut, että vaikka
kaikki muut jättäisivät Jeesuksen, hän ei sitä tekisi. Jos Jeesus olisi tällöin kysynyt
Pietarilta rakkauden perään, hänellä ei olisi ollut vaikeuksia vastata myöntävästi.
Nyt oli tilanne toinen. Pietari vastaa kyllä myöntävästi, mutta tekee erään tärkeän
korjauksen omaan rakkauteensa. Hän ei pystykään käyttämään sanaa "agapaoo",
vaan käyttää itse asiassa lievempää rakkautta merkitsevää sanaa "fileoo".
Sanan voisi kääntää suomeksi lähinnä sanalla "tykätä" tai "pitää".

Kun Jeesus kysyy rakkautta, Pietari sanookin tykkäävänsä Jeesuksesta. Lisäksi
Pietari ymmärtää nyt, että Jeesus tietää hänestä kaiken. Kieltämisen jälkeen hän ei
enää ollut niin varma itsestään ja rakkaudestaan.
Vastaus tyydyttää Jeesusta sen verran, että hän antaa Pietarille ensimmäisen
tehtävän: ruokkia Jeesuksen karitsoita, hoitaa niitä jotka on juuri voitettu Jumalan
valtakuntaan, vastasyntyineitä karitsoita.

Jeesus toistaa kysymyksensä, mutta siinä on pieni ero. Nyt Hän kysyy vain
yksinkertaisesti sitä, rakastiko Pietari Jeesusta; enää ei verrata Pietarin rakkautta
muiden opetuslasten rakkauteen. Pietari vastaa aivan samalla tavalla kuin
ensimmäiselläkin kerralla. Kysymyksen toistamisen tarkoitus oli herätellä Pietaria.
Tiesikö tämä, mitä oli sanomassa Jeesukselle? Hän oli luvannut seistä lujana,
vaikka kaikki muut pettäisivät; nyt Jeesus kysyi vain, rakastiko hän ylipäätään
Mestariaan lainkaan. Sanaa "agapee" ei Pietari uskalla käyttää toisellakaan kertaa,
vaan puhuu vain tykkäämisestä.
Jälleen Pietarin antama vastaus tyydyttää Jeesusta ja Pietari saa toisen tehtävän:
Kaitse minun lampaitani. Se on jo melko suuri tehtävä, olla lammasten paimenena,
johtaa seurakuntaa.

Jeesus kysyy kolmannen kerran Pietarilta. Nyt Jeesus laskeutuu Pietarin tasolle ja
käytää samaa kieltä. Hän ei enää käytäkään sanaa "agapaoo", joka kuvaa kokeinta
rakkautta, vaan tyytyy käyttämään sanaa "fileoo", eli Jeesus kysyykin nyt Pietarilta,
tykkäsikö tämä Jeesuksesta. Ja tällä kertaa Pietari tuli murheelliseksi.
Miksi Pietari tuli niin surulliseksi? Selityksiä on kaksikin. Hän tunsi olonsa
tukalaksi, kun Jeesuksen piti niin monta kertaa kysyä tätä asiaa. Ei riittänyt yksi
eikä kaksi kertaa, vaan kolmesti sitä piti kysyä. Ehkä Pietari tässä vaiheessa muisti
kieltäneensä Jeesuksen kolmesti.

Mutta Pietarin surullisuus voi johtua myös Jeesuksen sanavalinnasta. Jeesus ei
enää kysykään sitä korkeinta rakastamisen muotoa, agapee-rakkautta, vaan
tykkäämistä. Kolmannella kerralla Jeesus kysyykin vain, pitääkö Pietari
Jeesuksesta. Kolmannella kerralla Pietari tyytyy vastaamaan vain, että Jeesus itse
tiesi vastauksen tähän kysymykseen. Ei siinä vakuuttelut auta, koska Jeesus tiesi ja
tietää kaiken, näkee ihmisen sydämeen.
Tälläkin kertaa Pietarin vastaus tyydytti Jeesusta ja Hän antaa tälle tehtävän: "Ruoki minun lampaitani". Pietari saa kaikenkaikkiaan suuren tehtävän Jeesukselta: Ruokkia karitsoita, paimentaa lampaita ja ruokkia lampaita. Pietarin tuli ottaa täysi vastuu seurakunnasta.

Näiden kolmen kysymyksen aikana Pietaria todella kasvatettiin.
Pietaristahan oli tullut Jeesuksen opetuslapsi siten, että hänen veljensä Andreas oli
vienyt hänet Jeesuksen luokse. Silloin hän oli vain Simon, Johanneksen poika, jolle
Jeesus sitten antoi nimen Pietari, kallio. Tällä kertaa Jeesus ei kutsunutkaan häntä
Pietariksi, vaan Simon, Johanneksen pojaksi. Oli palattu alkuun. Vielä tässä
vaiheessa Jeesus joutuu sanomaan Pietarille sen sanan, jonka Hän oli lausunut tälle
silloin, kun kaikki alkoi: "Seuraa minua." 
Pietari oli saanut tuntea ja huomata heikkoutensa. Hän tunsi nyt enemmän Jeesusta
mutta myös itseään. Jeesus oli saanut kasvaa ja hän vähetä. Hän tiesi Jeesuksen
tuntevan hänen sydämensä ja halunsa rakastaa. Hän oli langennut, mutta hänen
uskonsa ei ollut rauennut tyhjiin. Jeesus tiesi senkin ja Pietari oli saanut huomata
tämän.

Pietari oli langennut, mutta armosta Jeesus uudisti hänen kutsumuksensa. Hän sai
palvella Jeesusta, ei enää omassa voimassaan, vaan hänelle annettiin voima ylhäältä.
Tähän asti Pietari oli kulkenut oman tahdon teitä, nyt elämä tulisi olemaan toisen
vyöttämää, Pyhä Henki vei häntä omia teitään. Pietari sai myös esimakua siitä,
miten hänen elämänsä tulisi päättymään.

Me arvostamme usein hengellistä varmuutta. Ihmisen ei saisi olla uskossaan
heikko. Päivän evankeliumi opettaa toisin. Jumala haluaa tehdä meidät pieniksi ja
heikoiksi. Hän haluaa riisua meidät pois kaikesta omastamme, omien voimiemme
tunnosta. Jumala ei voi käyttää suuria ja korskeita, sillä he kulkevat liian usein omia
teitään, luottaen omiin voimiinsa ja kykyihinsä. Jumalan voima tulee täydelliseksi
heikkoudessa ja heikoissa; niissä jotka Hän on saanut riisua omista luuloistaan ja
hengellisestä ylpeydestä. 

Jokaisen pitää kasvaa uskossaan. Usein luulemme sen olevan sitä, että kasvatamme
hengellisiä muskeleita, että tiedämme kaikki nippelit ja nuppelit ja vivahteet, jotka
sisältyvät hengelliseen elämään. Uskossa kasvaminen on kuitenkin sitä,  mitä se
oli Pietarin elämässä: pienemmäksi tulemista. Ja se tapahtuu vain, kun ihminen
oppii tuntemaan itseään ja on rehellinen. Jokaiselle tulee lankeemuksia: on
kieltämistä ja kaikkea muuta. Näiden kautta kasvamme siihen, että osaamme antaa
kaiken kunnia Jeesukselle. "Sinä tiedät kaiken. Sinä tiedät, että olet minulle rakas."