 |
|
|
 |
 |
17. sunnuntai helluntaista |
 |
  |
Joh
11:21-45
Kuolema oli koskettanut Jeesuksen ystäväperhettä. Marian ja Martan veli
oli kuollut. Muutamia päiviä aikaisemmin Lasarus oli ollut vakavasti sairaana.
Jo silloin oli Jeesukselle lähetetty sanoma hänen kriittisestä tilastaan. Nämä
ihmiset uskoivat, että Jeesus voisi parantaa hänet. Mutta Jeesus ei toimi
odotusten mukaisesti. Hän ei lähde Betaniaan, sisarusten kotiin, vaan viivyttelee tahallaan, vaikka tietää miten asiat ovat. Tietää myös hetken,
jolloin Lasarus kuolee, vaikka kukaan ei sitä Hänelle kerrokaan.
Lopulta Jeesus lähtee matkaan, surukotiin. Koko koti suree, myös ystäviä
on saapunut sisaruksia lohduttamaan. Jo matkalla Jeesukselle tuodaan viesti,
että Lasarus on ollut haudassa jo neljättä päivää, kivikin on vieritetty haudan
suulle. Kun Martta saa kuulla, että Jeesus on tulossa, hän lähtee tätä vastaan.
Hänen surunsa pukeutuu tuskaan ja katkeruuteen, josta osansa saa Jeesuskin.
"Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut." Eli Martta haluaa
kysyä sitä, missä Jeesus oikein oli viivytellyt, miksi Hän ei ollut tullut ajoissa
parantamaan Lasarusta. Kuitenkin Martan sydämessä elää jonkinlainen toive
siitä, että Jeesus voisi kenties tehdä vielä jotakin.
Jeesus ryhtyy lohduttamaan Marttaa. Hän lupaa Lasaruksen nousevan kuolleista. Martta ei kuitenkaan ymmärrä tätä puhetta, vaan ajattelee Jeesuksen
puhuvan viimeisenä päivänä tapahtuvasta ylösnousemuksesta. Jonkinlaisen
helpotuksen ja lohdutuksen hän kuitenkin saa Jeesuksen sanoista, vaikkei
kaikkea ymmärräkään. Tämä lohdutus mukanaan hän kiirehtii takaisin kotiin
kertomaan Jeesuksen tulosta.
Myös Maria lähtee Jeesusta vastaan, mutta ehtii kunnolla vain talon pihalle.
Nähdessään Jeesuksen hän vaipuu tämän jalkoihin ja päästää ulos surunsa
ja katkeruutensa. Myös hän moittii Jeesusta viivyttelystä samoin sanoin kuin
sisarensa. Jopa lohduttamaan saapuneet naapurit kyselevät samaa: "Miksei
Jeesus estänyt Lasaruksen kuolemaa, Hän joka oli jopa avannut sokean
silmät."
Ihmisten suru tarttuu myös Jeesukseen. Vaikka hän toisaalta on osoittautunut
melko viileäksi, ikäänkuin laskelmoijaksi ja jonkinlaiseksi tapahtumien ohjailijaksi, hän joutuu syvän liikutuksen valtaan. Ihmisten tuska ja ahdistus ei ole
Hänelle samantekeviä; ne koskivat kipeästi myös Jumalan Poikaan. Raamatun
lyhimmässä jakeessa ilmaistaan koruttomasti, miten Jeesus itki itkevien kanssa.
Jakeessa on vain kaksi sanaa: "Jeesus itki". Ihmisten suruun osallistuva
Jeesus muutti itkun iloksi.
Järkyttyneenä Hän lähtee Lasaruksen haudalle ja käskee ottamaan kiven pois.
Tästä ihmiset järkyttyivät, sillä vainaja oli ruvennut jo mädäntymään; hän
haisi jo. Jeesusta ei kuitenkaan pysty mikään estämään, vaan hän sanoo
vain sanan: "Lasarus, tule ulos!" Ja niin tämä kuollut käveli ulos haudastaan.
Ihmisten surun kyynelet muuttuivat iloksi.
Kuolema tulee jokaisen osaksi kerran. Monesti se lähestyy hitaasti kuin
höyryjuna ja antaa ihmiselle aikaa valmistautua. Joskus se iskee kuin salama,
keskelle nuorta ja tervettä elämää. Kuolema ei katso henkilöön, myös
prinsessojen pitää kuolla eikä mistään saavu uljasta prinssiä häntä herättämään, kuten saduissa. Kuolema ei kaihda läheisimpiäkään ihmissuhteita.
Viikatemies ei pelkää sitä rakkautta, mikä monesti liittää ihmisiä niin lähei-
sesti toisiinsa. Joskus se erottaa kipeästi yli 60 vuotta toisiaan rakastaneet
vanhukset. Vaikka me tiedämme tämän, emme osaa siihen varautua.
Kuoleman kohdatessa jokainen meistä suree; kukin omalla tavallaan.
Toiset pystyvät itkemään, näyttävät surunsa kaikille ja saavat varmasti
myös lohdutusta. Toiset taas surevat paljon huomaamattomammin, ovat
kuin ei surua olisikaan. Ovat jostain syystä kyvyttömiä surun näyttämiseen.
Tällaista surijaa on usein paljon vaikeampi lohduttaa, kun ei edes tiedä
onko hän lohdutuksen tarpeessa.
Monesti surussamme on itsesyytöksiä. Jotkut asiat ovat jääneet painamaan.
Mietimme omaa käytöstämme, sitä mitä olisimme voineet tehdä toisin.
Tällaisen kokemuksen estämiseksi pitäisi tietenkin elää niin, että suhteet
rakkaisiin on aina kunnossa, ettei jää itsesyytöksiä. Monen suru purkautuu
Martan ja Marian tavoin, eli sisältää kapinaa. Emme pysty hyväksymään
läheisen kuolemaa. Kapinamme kohdistuu kehenkäs muuhun kuin Jumalaan.
Joku joutuu loputtomaan miksi-kysymysten viidakkoon. Jumala saattaa
joutua hyvinkin suurten syytösten kohteeksi. Miksi Hän antoi sen tapahtua?
Miksei Jumala estänyt? Mitä pahaa olemme tehneet, kun Jumala meitä
näin rankaisi? Pettymys Jumalaan tällaisessa tilanteessa voi olla niin voimakas,
ettei ihminen pysty koskaan antamaan Jumalalle anteeksi.
Itse uskon, ettei ihmisen tarvitse viedä Jumalaa vastuuseen teoistaan. Jumala
tietää, mitä Hän tekee. Hänellä on laajempi näkökyky kuin meillä ihmisellä.
Hänellä on Luojan oikeus kohdella luomakuntaansa omalla tavallaan. Hän
näkee vuosien ja kymmenien vuosien päähän; me näemme vain senhetkisen
tilanteemme ja menetyksemme. Toisaalta Jumala kyllä kestää kapinamme ja
syytöksemme. Hänen rakkautensa ei kaadu murrosikäisten möykkäämiseen.
Jeesus ei ole surutalosta kaukana. Hän näkee, tietää ja kokee surumme.
Hän itse saapuu surutaloon ja itkee itkevien kanssa. Hänellä on tilanne
hallinnassaan, vaikkemme sitä monesti uskokaan. Hän pystyy lohduttamaan
paremmin kuin parhainkaan pappi tai läheisinkään kanssasurija. Hän haluaa
lohduttaa iankaikkisella lohdutuksella. Tätä emme kuitenkaan aina halua.
Jeesuksen pitäisi herättää kuolleet, vasta sitten olisimme tyytyväisiä. Martta
ja Maria saivat sen ihmeen nähdä. He eivät olleet aavistaneet, että ylösnou-
semus toteutuu heidän silmiensä edessä.
Ylösnousemus on totta. Se tapahtuu meille kaikille kerran. "Jeesus, Kristus,
Vapahtajamme herättää sinut viimeisenä päivänä" -sanat kaikuvat jokaisen hautaansiunaamisen yhteydessä. Jokainen vainaja siunataan
siinä toivossa, että Jeesus herättäisi meidät iankaikkiseen elämään. Voi sitä,
joka herätetäänkin iankaikkiseen kuolemaan, kadotukseen!
Kumpa tämä ei olisi totta kenenkään kohdalla. "Minä olen ylösnousemus
ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun ikinä kuole." Kuolemaa emme pysty
estämään, kylläkin ikuisen kuoleman. Voimme välttyä joutumasta helvettiin.
Olemme kuin kukkanen kedolla, joka aikansa kukoistaa, mutta sitten korjataan pois. Olemme kuin syksyllä lakastuva ruoho, jota ei mikään enää saa
vihreäksi. Tai olemme kuin vihreä ruoho keskellä kauneinta kesää, jonka
ruohonleikkuri leikkaa poikki kesken kukoistuksensa.
Jeesus nousi ylös kuolleista. Hän voitti kuolemallaan kuoleman. Ylösnoussut
Jeesus elää keskellämme: ilossamme ja surussamme, ottaa osaa kaikkeen.
Erityisesti Hän tahtoo opettaa meille sitä, mikä on elämässä tärkeintä. Ja se
on usko ylösnousseeseen ja ylösnousemukseen. Joka uskoo Häneen, saa elää.
Usko Jeesukseen on elämän avain, mutta myös kuoleman avain. Usko
Jeesukseen ja iankaikkiseen elämään on parhain lohdutus surevalle. Voiko
läheisen ja rakkaan haudalla olle sen suurempaa toivoa, kuin on jälleennäkemisen toivo?
Usko Jeesukseen on ihmisen suurin lahja. Se on myös aina suuri Jumalan ihme,
lähes Lasaruksen herättämiseen verrattava ihme. Kun sydämessä on usko,
ihminen elää iankaikkista elämää jo tässä ajassa, täällä maan päällä. Iankaikkista elämää saadaan elää elämän kaikkien värien keskellä; sitä saadaan elää
myös surun, kuoleman ja kärsitymysten keskellä. Myöskään mitään lopullista
ei ole menetetty. "Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole",
sanoo Jeesus, joka kerran seisoo multiemme päällä.
<<
Takaisin saarnasivulle <<
Takaisin pääsivulle
|
 | |
|
 | |